Przyjemny chłód w środku lata czy może odrobina ciepła w mroźny dzień? W samochodach spędzamy mnóstwo czasu. Nie sposób więc poruszać się nimi w pełni komfortowo bez klimatyzacji. Jakie systemy mamy do dyspozycji? I który z nich wybrać?


 

Rodzaje klimatyzacji w samochodzie

Do dyspozycji mamy klimatyzację manualną i automatyczną. W przypadku tej drugiej możemy spotkać się jeszcze z takimi określeniem, jak klimatyzacja elektroniczna (climatronic). Na tym koniec podziałów. Nie ma tego na szczęście wiele, prawda? Różnica między tymi dwoma systemami wynika przede wszystkim ze sposobu obsługi, ponieważ budowa jest w rzeczywistości taka sama.

Klimatyzacja elektroniczna może być jednostrefowa lub dwustrefowa. Pierwsza z nich jest charakterystyczna dla mniejszych modeli samochodów, druga natomiast wiedzie prym w autach klasy średniej i premium. Jest ona zdecydowanie wygodniejsza: nadmuch kierowany jest nie w jedną, ale dwie strony, zapewniając komfort osobno kierowcy, a osobno pasażerom.

Który rodzaj klimatyzacji wybrać?

Powstaje pytanie, które rozwiązanie jest wydajniejsze i łatwiejsze w obsłudze? Nadmuch manualny nie posiada komputera, a więc można powiedzieć, że jego awaryjność jest stosunkowo mniejsza. Natomiast koszty eksploatacji są porównywalne z drugim systemem, który powoli wypiera ten manualny nie bez powodu.

Climatronic jest znacznie wygodniejszy w obsłudze. Przede wszystkim działa sam – nie trzeba ustawiać nadmuchu ręcznie. Ponadto wystarczy zrobić to raz, a porządnie. Innymi słowy, po wybraniu określonych parametrów nie musimy codziennie ustawiać innej temperatury. Ta jedna wartość, dzięki wbudowanemu komputerowi, zostanie w odpowiedni sposób dostosowana do warunków panujących w pojeździe. System, który wyczuje w pobliżu zanieczyszczenia, ograniczy natomiast dostęp brudnego powietrza do wnętrza samochodu.

Wada? Oczywiście. Jeśli climatronic potrafi tak wiele, to trzeba wydać na niego nieco więcej niż na system manualny. Ze względu na obecność komputera w przyszłości konieczna może okazać się wymiana sterowników. Komfort, jaki wynika z jego obsługi, wart jest jednak poniesienia dodatkowych kosztów.